
Kestävää liiketoimintaa on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.
Kestävä liiketoiminta on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta. Kestävä liiketoiminta tarkoittaa vastuullisesti tuotettuja terveyspalveluita ja sitä, että panostamalla kestävään kehitykseen edistetään asiakkaiden, henkilöstön ja ympäristön hyvinvointia.

Pihlajalinna on allekirjoittanut kansainvälisen Science Based Targets initiative (SBTi) -sitoumuksen, jonka mukaisesti yhtiö asettaa tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Nämä tavoitteet toimitetaan SBTi:n asiantuntijoiden arvioitavaksi toukokuuhun 2027 mennessä. SBTi tarjoaa selkeän ja luotettavan viitekehyksen päästöjen vähentämiselle Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.
Viime vuosina Pihlajalinna on edistänyt ilmastotyötään määrätietoisesti. Pihlajalinna on kartoittanut kasvihuonekaasupäästönsä GHG-protokollan mukaisesti, kattaen kaikki olennaiset päästölähteet (Scope 1–3), laatinut alustavan ilmastotiekartan, ja arvioinut toimintansa suoria ja epäsuoria ilmastovaikutuksia. Ilmastotiekarttatyön yhteydessä Pihlajalinna on tunnistanut keskeiset toimenpiteet, joilla päästöjä voidaan vähentää ja asetetut tavoitteet saavuttaa.
Terveydenhuoltoalalla on mahdollisuus vaikuttaa
Sosiaali- ja terveydenhuoltosektori tuottaa noin 6,5 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, ja globaalisti toimialan osuus on noin 5 prosenttia. Päästöt syntyvät pääasiassa hankinnoista sekä sähkön ja lämmön kulutuksesta. Terveydenhuollon toimijoilla on siis merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä.
Terveydenhuoltoala kuluttaa merkittävästi energiaa ja resursseja erityisesti hankintojen ja kiinteistöjen kautta. Myös suurin osa Pihlajalinnan päästöistä syntyy ostettujen tavaroiden ja palveluiden toimitusketjussa. Hankintojen osalta tärkeimpiä päästövähennystoimia ovat toimittajien ja kumppaneiden sitouttaminen ilmastotavoitteisiin, kestävien hankintakäytäntöjen hyödyntäminen sekä ilmastokriteerien sisällyttäminen hankintapäätöksiin. Lisäksi Pihlajalinna pienentää hiilijalanjälkeään muun muassa vähentämällä energiankulutusta, siirtymällä uusiutuvaan energiaan ja optimoimalla toimintojaan.
Digitaaliset ratkaisut tukevat ilmastotavoitteita
Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen, kuten etäpalvelut ja sähköinen viestintä vähentävät asiakkaiden ja henkilöstön matkustamista ja siten päästöjä. Myös asiakasohjaus muun muassa etäpalveluihin on otettu huomioon tulevassa ilmastotiekartassa.
Pihlajalinna-konsernin ympäristöpolitiikka koostaa toimintaperiaatteet ympäristöjohtamiselle ja käytänteille, kuten esimerkiksi toiminnan ympäristövaikutusten tunnistamiselle ja toiminnan jatkuvalle kehittämiselle.
Pihlajalinna arvioi jatkuvasti toimintansa ympäristövaikutuksia ja pyrkii negatiivisten vaikutusten vähentämiseen. Pihlajalinna on määritellyt ympäristöohjelmassa ympäristötavoitteikseen:
Henkilöstön ympäristöosaamisen ja oman työn ympäristövaikutusten ymmärtämisen edistäminen
Pihlajalinnan tavaran- ja palveluntoimittajien sitouttaminen vastuullisuustyöhön
Energiankäytön pienentäminen ja uusiutuvaan sähköön siirtyminen
Kierrätysasteen nostaminen
Pihlajalinnan yksityiset terveyspalvelut eli työterveys- ja lääkärikeskukset sekä sairaalat on sertifioitu ISO 14001 -ympäristöjohtamisstandardin mukaisesti.
Pihlajalinna kouluttaa henkilöstöään keskeisimpien ympäristöteemojen osalta ja lääkärikeskus- ja sairaalapalvelutoimipisteille on nimetty ympäristövastaavat, jotka huolehtivat ympäristönäkökulmien huomioimisesta yksikön toiminnassa sekä ympäristöohjelman toteuttamisen seuraamisesta.
Pihlajalinnassa liiketoimintaa ohjaavat lainsäädännön ja erilaisten viranomaissäädöksien lisäksi yhtiön omat eettiset toimintaperiaatteet (Code of Conduct) Toimimalla niiden mukaisesti varmistamme eettiset ja vastuulliset toimintamallit ihmisiin, talouteen, yhteiskuntaan ja ympäristöön liittyvissä asioissa.
Eettiset toimintaperiaatteet kuvaavat tapaamme toimia sääntöjen ja arvojemme mukaisesti. Periaatteet koskevat kaikkia Pihlajalinnassa työskenteleviä tehtävästä riippumatta. Jokaisella pihlajalinnalaisella on velvollisuus tuntea eettiset toimintaperiaatteet ja vastuu noudattaa niitä työssään.
Pihlajalinnan eettiset toimintaperiaatteet löydät täältä.
Toimittajiemme on noudatettava soveltuvaa lainsäädäntöä, viranomaismääräyksiä ja soveltuvia kansainvälisiä sopimuksia. Heidän tulee myös kunnioittaa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeuksien julkistuksessa määriteltyjä ihmisoikeuksia sekä Kansainvälisen työjärjestön perussopimuksessa määriteltyjä normeja oikeuksista.
Toimittajien eettisiä ohjeita pääset lukemaan täältä.
Pihlajalinnalla on käytössä sisäiset kontrollit sekä luottamuksellinen ilmoituskanava (Whistleblowing), jossa voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä ja epäkohdista organisaatiossa.
Pyrimme joka tilanteessa toimimaan vastuullisesti, lainmukaisesti ja Pihlajalinnan eettisten arvojen mukaisesti. Mikäli toiminnassamme esiintyy epäkohtia, haluamme niistä tiedon. Olemme ottaneet käyttöön luottamuksellisen Euroopan unionin lainsäädännön rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta annetun direktiivin (EU) 2019/1937 mukaisen ilmoituskanavapalvelun, jonka kautta Pihlajalinnan henkilöstö, asiakkaat ja muut sidosryhmät voivat turvallisesti kertoa havaitsemistaan väärinkäytöksistä tai yhtiömme arvojen vastaisesta toiminnasta. Ilmoituskanavaa voi käyttää myös markkinoiden väärinkäytöstä ilmoittamiseen. Ilmoituksen tekijän on toimittava vilpittömässä mielessä ilmoitusta tehdessään. Tavanomainen palaute, kuten asiakaspalaute, tulee antaa sitä koskevassa palautekanavassa. Ilmoituskanavassa ei käsitellä asiakaspalautteita.
Suosittelemme keskustelemaan epäkohdista ensisijaisesti esihenkilön tai asiasta yhtiössämme vastaavan henkilön kanssa. Jos et halua tuoda asiaa näiden henkilöiden tietoon tai avoin keskustelu on muuten hankalaa, voit käyttää ilmoituskanavaa. Voit halutessasi tehdä ilmoituksen täysin nimettömänä ja käydä anonyymiä keskustelua ilmoituksen käsittelijän kanssa. Ilmoituksen voi tehdä osoitteessa https://pihlajalinna.ilmoituskanava.fi
Kaikki ilmoitukset käsitellään asianmukaisesti ja luottamuksellisesti. Suojaamme aina ilmoittajan, ilmoituksen kohteen ja muiden mahdollisesti ilmoituksessa mainittujen osapuolten henkilöllisyyksien luottamuksellisuuden. Ilmoitukset näkevät vain ilmoituksien käsittelyyn nimetyt henkilöt. Selvityksessä voidaan tarvittaessa käyttää myös muita asiantuntijoita tarkoituksenmukaisen käsittelyn varmistamiseksi.
Ilmoitusten käsittelyyn nimetyt henkilöt voivat pyytää sinulta lisätietoja ilmoituksestasi ilmoituskanavan kautta. He myös vastaavat kanavan kautta kolmen kuukauden sisällä, mihin toimenpiteisiin mahdolisesti ryhdymme ilmoituksesi perusteella. Otathan siis ylös koodin, jonka saat ilmoituksen jättämisen jälkeen, jotta pääset myöhemmin kirjautumaan sisään ilmoituskanavaan ja viestimään ilmoituksen käsittelijöiden kanssa.
Ilmoituskanava on toteutettu puolueettoman ja ulkopuolisen kumppanin Keskuskauppakamarin kanssa anonyymin ilmoittajan henkilöllisyyden salaamiseksi. Keskuskauppakamari tarjoaa vain palvelun teknisen toteutuksen eikä vastaanota ilmoituksia. Nimetyt käsittelijät vastaanottavat ilmoituskanavan kautta tulleet ilmoitukset ja käsittelevät ne luottamuksellisesti. Vain nimetyillä käsittelijöillä on pääsy ilmoituksiin. Ilmoituksen voi tehdä aina anonyymisti. Ilmoituksen käsittelijät eivät saa käyttöönsä metatietoja tai IP-osoitetta, joilla ilmoittaja voitaisiin tunnistaa. Kaikki ilmoitukset kryptataan luontihetkellä symmetrisellä ja asymetrisella vahvalla salausalgoritmilla, jota ei voi purkaa tai muuttaa jälkeenpäin. Käsittelijät saavat tietoonsa vain ilmoituksen ajankohdan ja ilmoituksen sisällön. Ilmoittaja voi halutessaan jättää ilmoituksen yhteydessä nimensä ja/tai yhteystietonsa. Ilmoitukseen ei tule sisällyttää arkaluonteisia henkilötietoja, elleivät ne ole välttämättömiä ilmoituksen kuvailun ja sen käsittelyn kannalta. Ilmoittajan henkilötietoja ei luovuteta asian käsittelyn ulkopuolisille ilman ilmoittajan nimenomaista suostumusta, ellei ilmoituksen asianmukainen käsittely vaadi tietojen viemistä viranomaisille tai muita vastaavia toimenpiteitä.
Pihlajalinnassa vastuullinen hankinta tarkoittaa yhteistyötä luotettavien kumppaneiden kanssa, riskien hallintaa ja jatkuvaa kehittämistä. Vastuullinen hankinta on eettisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää toimintaa koko toimitusketjun läpi. Se varmistaa, että tuotteet ja palvelut tuotetaan ihmisoikeuksia kunnioittaen, ympäristöä säästäen ja läpinäkyvästi. Tavoitteena on rakentaa kestävämpää liiketoimintaa, jossa jokainen hankintapäätös tukee Pihlajalinnan arvoja.
Vastuullisen hankinnan perusta Pihlajalinnalla rakentuu selkeille periaatteille ja käytännöille, jotka ohjaavat hankintapäätöksiä ja kumppanivalintoja. Eettiset toimintaperiaatteet ja Toimittajien eettiset toimintaperiaatteet luovat eettiset raamit, joiden pohjalta vastuullisuus toteutuu koko toimitusketjussa. Hankinnan toimintaperiaatteet, kriteerit ja prosessit tukevat johdonmukaista ja läpinäkyvää toimintaa. Aktiivinen dialogi ja sidosryhmäyhteistyö vahvistavat yhteistä vastuullisuustyötä, kun taas riskiarvioinnit ja resilienssianalyysit auttavat tunnistamaan ja hallitsemaan toimitusketjun haavoittuvuuksia. Toimittajien vastuullisuusarviointi perustuu työolojen, ympäristövaikutusten ja eettisten toimintatapojen tarkasteluun. Ihmisoikeusvaikutusten analysointi varmistaa, että toiminta on sosiaalisesti kestävää. Kestävät materiaalivalinnat ja hiilijalanjäljen seuranta tukevat ympäristötavoitteita, ja sisäiset sekä ulkoiset auditoinnit edistävät jatkuvaa parantamista ja vastuullisuuden toteutumista käytännössä.

Hyvinvoiva pihlajalinnalainen on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Kestävää liiketoimintaa on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Vaikuttavaa terveyttä on yksi Pihlajalinnan vastuullisuusohjelman kolmesta pääteemasta.

Pihlajalinnan vastuullisuustyö rakentuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden, kansainvälisten sitoumusten, liiketoimintastrategian sekä yrityksen arvojen ympärille.